petek, 27. marec 2009

Najstniška književnost 3

Po mamah še najstniki. Obljubil sem malo bolj podrobno pisanje o dogajanju v Vipavi. Kako je potekalo? Delavnica je vključevala 14 dijakinj in dijakov ter enega mentorja iz šole (= za delat red ma ga ni bilo treba). Udeleženci so po kratki predstavitvi in navodilih v dveh skupinah znotraj delavnice pregledali tiskane izdaje mladinskih revij, reklamnih oglasov in dnevnih časopisov. Da, tistih kičastih povoščenih publikacij, ki pod svojo težo upogibajo kovinske police naših veleblagovnic. Prva skupina je poiskala reklamne oglase ter pregledala slike, druga pa članke o t.i. zdravem načinu življenj.


Kako je potekalo?

Po kratki predstavitvi "izbrskanega" so udeleženci oblikovali prvi sklep. Opazili so, da večina oglasov ponuja kozmetiko, modne artikle in druge »čudežne« pripomočke za brezhiben življenjski uspeh. Krajša izmenjava mnenj dveh skupin je pokazala, da nedoseganje oglaševalskih standardov mnogim ljudem lahko povzroči depresijo. Čudno a ne!?


Izhod iz potrtosti je omama v različnih oblikah in načinih. Preko projekcije in krajšega predavanja, ki so ga morali udeleženci subirati iz moje strani, so bolje spoznali (upam) nekatere internetne medije in oglase multinacionalk ter kontradiktornost sporočil. Z aktivnim delom so udeleženci spoznali (nedostopen) življenjski slog, ki ga ponujajo mediji. Odprlo se je področje zasvojenosti in anoreksije. S svojimi vprašanji, idejami, prispevki so oblikovali sklepno misel za predstavitev delavnice, ki se je glasila Kritično nad medije in s tem opozorili na previdnost pri uporabi sredstev družbenega obveščanja.

Udeleženci so spoznali poročanje medijev o zasvojenosti, oddaljenem zdravem načinu življenja in pogosti kontradiktornost teh sporočil z marketingom, reklamami, potrošniško propagando, oglaševanjem multinacionalk ...


Zastavljeni začetni cilj, kako kritično sprejemati informacije, je bil uspešno uresničen.


Kaj smo uporabili?

Poleg šolskih klopi, ki so služile za osnovno delovno površino, je vsaka udeleženka in udeleženec dobil svoj izvod revije za pregledat. Kako so planili pa raje ne bom opisoval ... S tem smo se izognili dolgočasni teoriji saj je vsak iz prve roke videl stvarnost v medijskem in oglaševalskem prostoru. Na LCD projektorju je potekala predstavitev kot opora krajšemu predavanju.


In kaj s(m)o ugotovili?

Že hiter prelet mladinskega tiska nam odpre osupljiv pogled na kulturo minljivega in kratkotrajnega. Povoščene strani nas vabijo k razmisleku, kako se oblikujejo srednješolci – bodoči člani družbe. Ob zapovedanih vitkih postavah, brezhibno naličenem obrazu in velikih nasmehih je »vsakdanji« človek spaka. Srednješolsko obdobje pomeni nevarnost, da takim zgrešenim idealom sledijo množice pubertetnikov.


Nedoseganje ciljev oglaševalske popolnosti lahko pomeni hiter padec v svet omame, odvisnosti, bolezni, depresije ali anoreksije. To je svet konfliktnega oglaševanja in neetičnega iskanja hitrega zaslužka, kjer plača najvišjo ceno oglasov ravno srednješolska mladina. Diete, zdrava prehrana, šport … niso namenjeni zdravemu življenju ampak le zunanjemu zgledu. Tukaj se začne lažna pot blišča, senzacije in sanj srednješolcev. Zasvojenost pogleda. Do resničnosti pa vodi zahtevna in nezaželena pot.


Šokiralo jih je, ko sem projeciral sliko anoreksičnega dekleta. Nemo so strmeli in proti koncu je ena punca dodala: "Raje ostanem debela, kot da postanem taka ...". Pričevalsko!


Delavnica je potekala po zastavljenem začetnem planu in je upoštevala časovne termine. Cilj je bil dosežen s kakovostnim prispevkov dijakinj in dijakov saj so sami oblikovali sklepno misel za t.i. plenum ter odgovorili na ključno vprašanje – izziv delavnice: kako kritično sprejemati informacije in oglaševalske dražljaje.


Še številka: pregledali smo 18 revij, reklamnih letakov, časopisov, publikacij ... za skupaj 1270 strani materiala. Med vsemi slikami pa smo našli samo 65 takih, ki prikazujejo ljudi iz našega vsakdana (močnejše postave, ostarele, zgubane obraze ...). Udeležencem se je zdelo zanimivo in pretresljivo. Meni tudi!

3 komentarji:

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Delavnica je torej več kot uspela? Hvala Bogu. Dijake bi morali večkrat spodbujati k takšnemu razmišljanju, da ne hodijo nekritično naokrog. Je pa zanimivo, da morajo "cerkveni" ljudje razsvetljevati ljudi, kar je sicer tudi poslanstvo kristjanov, a kje so vsi tisti t.i. strokovnjaki, ko jih svet najbolj potrebuje? Za poneumljanje ljudi je dober vsak, ne pa tudi za prebujanje.

Aljoša pravi ...

Več kot uspela! Takih delavnic je že nekaj po naših šolah ampak so še v zelo skromnem številu.

Da ne bo pomote, to ni inkvizicija nad mediji ampak spodbujanje k premišljeni rabi medijev. Tudi sam rad pogledam reklame, preberem kak članek "za sprostitev" ali prelistam avto revijo z velikimi slikami ... ampak na koncu moramo ločiti pleve od pšenice. Kritičen pristop nam pomaga ohranjati osebno svobodo.

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Ne da je inkvizicija, ampak da tisti s šolo, novinarji, komunikologi... Ne dovolj spodbujajo k takemu pristopu, to sem mislil. Tudi sam vsak dan spremljam športne novice, četudi Ekipe več ne kupujem :)