nedelja, 1. junij 2008

Kompleks potice

Agencije za promocijo turizma reklamirajo potico kot naš nacionalni simbol. V tem zapisku bom uporabil potico kot simbol nacionalnega kompleksa.

Zapisano je sad spominov in osebnih izkušenj zato najde mesto na osebnem blogu.

Praznični dan. Po kosilu ob goveji juhici in tenstanem krompirju, skrbne gospodinje pomijejo in pospravijo posodo, pogrnejo na mizo čeden prt (če je le možno z vezeninami rdečih nageljnov, žitnega klasja in monogramom IHS) in v navideznem miru počivajo (v resnici gre za prikrito živčnost), kar bi lahko prevedli, da pričakujejo goste (najverjetneje gre za ožje sorodnike ali radovedne sosede).

Zgodi se »nepričakovano«. Pozvonijo na vratih. Duri spustijo, v objem in spokojnost popoldanskega ozračja ki vlada v stanovanju, dospele goste. O tem, kdo so gosti se lahko razvije posebna študija (tudi preko komentarjev). Steče ustaljen protokol.

Gospodinja goste posede. Ob uzakonjeni in pregovorni kavi, izgovori, s težkim nasmeškom in stisnjene med zobmi, magične besede lastne obsodbe: »Vam lahko kaj ponudim?«. Niso toliko nesrečne besede zaradi gostov samih ampak zato, ker s tem je sprožila tisto klasično, domače nacionalno bogoslužje gostoljubnosti, ki ji prinaša negotovost, nemir, živčnost, bolečine v želodcu in tri dni premišljevanja.

Odziv gostov je tudi protokolaren: »Ne, hvala. Ni treba nič!« ali »Smo ravnokar od kosila. Hvala!«. Še hujši je: »Saj nismo prišli jest. Hvala lepa. Dajte otrokom!«. Gospodinja podoživi nepopisne travme in trenutke osebne stiske saj mora ponovit (ampak to je vedela že v štartu) tisto vprašanje: »Vam lahko kaj ponudim?«. Tokrat se tista masa ljudi v gosteh opogumi in končno sprejme pozornosti gostiteljice.

V tistem trenutku priromajo na mizo (pogrnjeno s čednim prtom) že prej pripravljene in skrbno skrite pod belimi prtički, vse mogoče dobrote. Poglede gostov osrečujejo s strogo natančnostjo razporejene rezine salam in sirov ter vse možne oblike in velikosti narezkov. Ne manjkajo druge dobrote iz domačih kuharskih knjig s. Felicite Kalinšek, kisle kumarice in vložena paprika, rezine belega kruha v pleteni košarici pa tudi ona… Da, mati vseh kulinaričnih izzivov in zahtevnosti, njeno kraljevo visočanstvo, kraljica sladkosti v ustih gostov in živčnosti gospodinj: POTICA!

Že izgovorjava zahteva posebno dikcijo in natančnost, o pripravi pa raje ne bom pisal.

Tedaj tresoče roke gospodinje položijo na mizo krožnik z identično zrezanimi kosi potice. Vsi ob mizi obmolknejo. To pišem, ker sem prizor podoživel nešteto krat in nikoli nisem mogel razumeti, zakaj takrat nastane smrtna tišina. Zakaj ko pride potica na mizo mora biti vse tiho?

Tišina ki je ni niti v cerkvi ali v sobi, kjer spijo dojenčki. To ni več tišina ampak je tihota. Vsi buljijo v tiste brezhibno pečene kose potice na belem krožniku. Vsi enaki med sabo, rezani kosi, razodevajo popolno harmonijo kjer se prepletata bogato orehovo polnilo in rozinami z rahlim in rumenkastim testom. Lepo pečena rjava skorjica obdaja to pekovsko mojstrovino podalpske dežele, da mehko prelivanje odtenkov in svetlobe spominja na renesančno fresko.

Popolnost je na mizi. In slovenska popolnost dobrega bontona veli, da nihče se ne sme dotakniti potice. Tukaj se, v že prestrašeni gospodinji, sprožijo prvi občutki krivde, ki ji pogosto odmevajo v mislih »Hm, morda pa ni dovolj pečena« ali »Sem jo narezala preveč na debelo«. Najtežje ji mora biti, verjetno, ko po dolgi tišini nihče se je ne dotakne. Raje ne pomislim, kaj podoživi nesrečna gostiteljica.

Tišino prelomi gospodinjin glas, ki po predpisanem obredniku, povabi goste: »Vzemite. Naj vam ne bo nerodno. Saj smo sami domači« ali pomoli krožnik naključni žrtvi »naj vas ne bo sram. Saj ni nič posebnega«. In začne se »potica party«. Vsak sramežljivo in previdno vzame v roke svoj kos. Rahlo sklonjen nad mizo ali nad prtičkom ali nad lastno roko, počasi ugrizne v potico. Tihoto prekinjajo zvoki žvečenja in požiranja. Nekdo izmed gostov se opogumi in jo pohvali. Logično.

Pohvala ne ostane osamljena in pogosto drugi dodajo svoje strinjanje ali bolj izvirni gosti, oblikujejo novo pohvalo. Toda kompleks potice zahteva, da ni dobra; iz ust gospodinje sledijo naslednji stavki: »Joj, se opravičujem ampak ni dovolj vzhajana« ali »Ja, premalo sladkorja sem dodala« ali »Morda ni dovolj pečena«. Neredko je potica deležna tudi »Morda bi jo morala bolj stisnit« ali »Žal, ne vem zakaj je taka« ali celo »Saj vem, premalo orehov je noter« in »Tako se mi je mudilo. Samo na hitro sem nekaj naredila«.

Cenjena bralka in cenjeni bralec, ravnokar si prebral kulminacijo ali vrhunec kompleksa potice. Seveda stavkom gospodinje sledijo ugovori zbranih gostov (katerih identiteto še nismo opisali), ki seveda ne najdejo posluha pri obupani gostiteljici.

Še najboljša in lepo uspela potica bo deležna številnih kritik, pritožb, ocen, graj in komentarjev s strani njene gospodinje. Ni pa tukaj vsa tragika – še zdaleč ne! Celotna drama je v tem, da tako ni samo s potico. Potica je arhetip ali drugače povedano, prvotna oblika, vzorec ali temelj vsakega slovenskega kompleksa. Nič ni dovolj dobro, kakovostno in vredno, da bi dodali: »To je najbolje kar vam lahko dam. Osebno sem zadovoljen in upam, da boste tudi vi uživali«.

Zato bom sklenil pisanje o njenem kraljevem visočanstvu, kraljici sladkosti v ustih gostov, nekoliko drugače. Ob pisanju sem podoživljal vse trenutke tihote ob prazničnih mizah in živčnosti gospodinj. Še več. Ko sem to pisal, sem se nasmejal in užival. Upam, da si se tudi ti, draga bralka in dragi bralec, vsaj malo nasmehnil ob branju.


p.s. Potica ki jo pečejo Slovenske gospodinje je najboljša!

4 komentarji:

Anonimni pravi ...

Dragi avtor tega prijetno prismuknjenega članka z aromo resnice:

moram povrdat, da me je odlično pozabaval v tem mirnem nedeljskem dopoldnevu. Za hipec sem se vrnil v naše kraje, v tiste najlepše praznične dni...

Ideja je odlična - potica kot arhetip slovenskega kompleksa. Super!

Tudi sam sem bil večkrat priča takim in drugačnim ritualom in skrbi za izdelavo potice. Narezek je le igračkanje, je sprostitev gospodinje in ostrenje njene koncentracije, ko natančno simetrično oblikuje salame, sire, olive... Sproščanje fantazije.

Potica pa je nekaj popolnoma drugega. Je tako delikatna zadeva, da imajo gospodinje pri njeni peki navadno rade popoln mir. Da ne govorim o prepihu, ki se povzroči, če kakšen od domačih prepogosto vstopa v hišo, v kuhinjo - sveti prostor priprave.
To je res liturgija - obred, da mu ni para.

Po eni strani je logično, da vsi pred potico obmolknejo, saj se zavedajo, kakšen trud je bil vanjo vložen.
A iz svojih izkušenj lahko povem, da molku botruje tudi velika želja, da bi dobil svoj kos. A ker se nihče od prisotnih ne želi pokazati v luči požrešneža, ki se po celem narezku ne more obvladat, vsak samo čaka, da bo nekdo drug vzel prvi. To je napetost. Mučno čakanje v molku. Pa tudi: kdo si upa uničiti sveto?

Ob tem, da gospodinja ne pokaže svojega zadovoljstva bi sam dodal še en razlog. Če bi gospodinja rekla, to je najboljše kar imamo, bi bili gosti morda začudeni in bi se zahvalili, ne bi pa v tolikšni meri delili pohval. To se zgodi samo, če gospodinja omalovažuje svoje delo! Ampak, ja, res kako čisto slovensko je to...

Pa še ena anekdota:
Ko sem bil pred leti na neki pevski turneji na Slovaškem, sem bil nastanjen pri neki družini. Ko smo zvečer sedeli za mizo, jih je zanimalo, kakšna pa je tipična slovenska jed... Bil sem kar malo v zadregi, potem pa sem se spomnil na našo "kraljico" potico. Močno sem se potrudil, da bi jo opisal. Imel pa sem občutek, da niso najbolje razumeli za kaj gre... Ko smo končali z glavno vsebino večerje, je mati prinesla na mizo sladico. In kj je bila ta sladica? Nič drugega kot...potica. Super, sem si mislil, sedaj jim bom lahko kar pokazal, kaj je slovenska nacionalna jed. In rečem: " Evo, to je potica!" Oni pa: "Kolač, kolač..." Od takrat pa vse do danes še nisem uspel ugotoviti v čem je pravzaprav posebnost naše potice. Res, da je bil tisto šarkelj... mogoče je v tem razlika...?

Aljoša pravi ...

V čem je posebnost naše potice? Enostavno: v tem, da je naša - slovenska! Da je, kakor si tudi sam dodal, deležna posebnega rituala in posebne atmosfere v hiši. Posebna je, ker ko gospodinji uspe res dobra potica, ne deli nasvetov z nobenim. Posebna je prav gotovo, ker je vanjo vloženega veliko truda... in živcev.
Ne vem če so gosti res tako obzirni, da ne bi hoteli pokazati požrešnosti. Mislim, da je tako obnašanje bolj sad tiste "dobre slovenske" vzgoje, da ne smeš nikoli takoj vzeti. Tragikomično obnašanje.

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Agencije seveda spet zamujajo, saj je potica že postala "putizza" in je tipična italijanska, pravzaprav furlanska jed. Spet smo bili zelo pohlevni in ponižni in smo si rekli - nismo naredili dobre potice in čakali, da bodo veliki narodi ugotovili, da temu ni tako. Čakali smo, da nas bodo nagradili s pohvalo v obliki certifikata, pa temu ni bilo tako. Zdaj pravijo, da potice ni, je samo "putizza". Podobno nam pravijo, da ni več Gorice in Trsta, ampak le Gorizia in Trst. Podobno nam pravijo, da ni več Koroške, ampak le Kärnten, da ni več Celovca, ampak le Klagenfurt. Hrvate obsojamo nacionalizma, sicer upravičeno, ampak so si z njim tudi zagotovili narodni obstoj - predvidevam, da smo jim kot pravi Slovenci tudi "fovš" (za to bomo najbrž dobili hitro certifikat, če zaprosimo, to je namreč naša blagovna znamka).
Teh obredov pa danes tudi manjka. To so bile zadeve, ki so ljudi združevale, danes pa zanje več ni časa. Tudi za potico najbrž več ni časa. Če se ne bomo pošteno zamislili se zdi, da tudi za Slovence kmalu več ne bo časa - pa naj si vsakdo razlaga kakor želi.

Kaplan Marko pravi ...

Joj, tudi meni je ta članek BAJNO všeč! Kakor bi se sam Cankar dvignil iz groba in nam namenil še zadnjo črtico iz svoje bogate skrinje!
Res, vse pohvale. Saj bi tudi jaz napisal kaj takega, pa saj veš ... ne gre mi tako dobro ... sem bolj tako tako ... ;)