nedelja, 9. maj 2010

Dachau-ravno danes!

Dragi prijatelji MMT, opravičujem se za e-molk, vendar sem bil čez vikend v Münchnu na "kulturnem oddihu". Kaj več o tem (s fotografijam) v naslednjih dneh. Danes je pomemben dan, ki je vreden, da mu tudi na MMT namenim nekaj pozornosti. Pred 65. leti se je v Evropi končala druga svetovna vojna. In - ironija - ravno danes sem obiskal taborišče Dachau pri Münchnu. To taborišče je bilo osvobojeno med zadnjimi, to je 8. maja 1945. Taborišče je kraj spomina, ki zaradi svoje zgodovine pusti vsakega obiskovalca brez besed.

Urejen spominski park, nekaj barak, muzej, zapori, pazniški stolpi, ograja, zid, bodeča žica ...

V meni je zavladala zmeda ... občutek tesnobe. In hvaležnosti, da lahko živimo v družbi, ki pušča posamezniku svobodo in išče izhode iz težav v miru. Med ogledom panojev, razlag in razstavljenih predmetov me je preplavila zavest, da so vsakdanja hrana, topla postelja, pošteno plačano delo, čas za počitek ... velike dobrine. Darovi. In premalo sem za vse to hvaležen, ker mislim, da je samoumevno. Pa vendar, vse visi na tako tanki nitki. Vse ali nič.

Taborišče je izkušnja niča, ki človeku odvzame istovetnosti v najbolj organskem delu: ime. Svoboda. Dostojanstvo.

Evropa je plačala visok (in zelo krut) davek za to, kar danes živimo in uživamo.


3 komentarji:

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Še bolj kruto je v Auschwitzu, kjer je več ohranjenega, pa vendar so občutki vedno taki, kot si jih opisal. Pred mesecem dni me je najbolj stisnilo med dvema vitrinama čevljev, kjer mi je kar jemalo dih.

Začel sem z branjem Pahorjeve 'Nekropole' - vidim, da bo zanimivo.

Aljoša pravi ...

V osnovni šoli sem bral famozni dnevnik Anne Frank in šele danes razumem, da nisem veliko razumel. V srednji šoli sem bral Se questo e' un uomo (Primo Levi) in me je pretreslo. Pustilo je v meni občutek strahu, saj se lahko človek popači, da načrtno uničuje življenja. Vendar obisk taborišča je izkušnja, ki presega opise v romanih in (še najbolj krute) prizore v filmih. Tam si. Na resničnem kraju. Krematoriji, barake, zapori, mučilnice ... Pretreslo me je.

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Res, treba je obiskati... Prvič te pa tako zelo šokira, da ni za povedat. Zdaj, ko sem bil drugič v Auschwitzu, je že bilo drugače, čeprav je bilo nelagodje veliko.