sreda, 6. januar 2010

Trije hudi dvomljivci


Prišli so predenj in ga počastili.

Mt 2, 11


Današnji praznik mi je všeč. Všeč, ker ima neko svojo vsebino, ki v dokaj ljudskem jeziku posreduje zelo ne-ljudsko sporočilo. Besedilo, kako je potekal obisk treh modrih, si lahko preberete tukaj.

Modri so bili verjetno astronomi ali filozofi, vsekakor pa neke vrste današnji astrofiziki, računalničarji, matematiki, evolucionisti, akademiki … učeni ljudje, ki jim bajke pomenijo zelo malo. Prihajali so iz vzhoda, torej iz regije, ki je bila tedaj na znanstvenem področju zelo razvita.

Modri so dobili nek znanstveni ali empirični dokaz, ki jih je vodil sprva do Heroda, nato še do Betlehema. Pri liku kralja Heroda se ne bom dolgo ustavljal, ker ni osrednja oseba te zgodbe. Vsekakor gre za vladarja, ki hoče kot političen lik zlorabit znanost, da okrepi svoje vladanje. Ali je kaj drugače kot danes? Lahko rečemo, da predstavlja aktualno zgodbo med znanostjo in politiko. Ostale alegorije in aktualizacije o njem pa so seveda dobrodošle.

Trije kralji so modri, vrhunski intelektualci tistega časa, ki so za trenutek odložili svojo raziskovalno dejavnost in v znanost vključili element presežnega: religijo.

Pisec evangelija po Mateju namenja precejšen del temu dogodku, celo več, kot samemu Jezusovemu rojstvu. Sveto pismo nas vodi do točke, ko kralji pridejo pred preprostega (in zelo ubogega) otroka ter se mu priklonijo. Izredno bogata simbolika darov pa predstavlja dostojanstvo, ki ga modri priznavajo otroku – ne glede na družbeni ali materialni položaj.

Obisk treh modrih zame predstavlja stik znanosti z vero, ker mislim, da vera ne sme bit »čredna«, ampak povezana z znanostjo, z razumom in pristnim iskanjem. Ko se vprašamo, ali moramo slepo verovati, mislim, da moramo kritično in odločno odgovoriti: »ne!«.

Modri so dobili nek namig ali znamenje (= zvezda), da bi utegnilo kaj biti, toda so ostajali v dvomu. Dvom je trajal toliko časa, dokler niso opravili potrebnega »preizkusa«. Odpravili so se na pot, pot iskanja, ki jih je peljala mimo predstavnika oblasti, da bi lahko preverili, ali je znamenje resnično. Šele ko so videli, preverili in dokazali, da je Bog res prisoten v njihovem življenju, so »padli predenj in ga počastili«. A ne smemo spregledat, da so bili previdni dvomljivci, saj so »za vsak slučaj« vzeli s sabo darove. Modro!

In zato je vsaka pot vere tudi pot iskanja, pot dvomov, senc, negotovosti, nelagodja in pritiska. Da, drznem si napisati, Herodovega pritiska, ki bi želel priti do vere na lahek način – s trudom drugih, ošabnostjo in z ukazovanjem.

Kot kaže sem v obdobju na poti za zvezdo. Pot iskanja predstavlja velik izziv, ki prebuja dvome in hkrati utrjuje občutek pripadnosti. Ni me sram priznat, da gre moja vera včasih preko dvomov, toda vem, da zvezda nekam vodi. Trem akademikom, astrofizikom ali karkoli so že bili se pridružujem tudi sam. Ne v nazivu ... ampak v iskanju. Čeprav je zvezda  zelo svetla, še ni dovolj  kakor bi želel in tudi ne tako svetla, kakor je svetel cilj.


8 komentarjev:

ana od srca pravi ...

Aljoša,

zelo mi je všeč tvoj zapis!

Kaj vse razmišljamo ob SP!

Meni je letos šla do živega misel, da je bil Jezus begunec in prav darovi kraljev (ali kar so pač bili) so mu omogočili dostojno bivanje (najbrž) v Egiptu.

Če poslušamo Božji glas, sprejemamo njegova sporočila, se nam lepe stvari dogajajo tudi v hudem.

Tudi moja vera gre gor in dol, pa morda niti ne vera (vera mi kar "služi" :-)!), no ja, včasih težko vidim smisel. Bolj na preizkušnji je moj odnos s Cerkvijo.

Po zadnji preizkušnji, ki je dolgo trajala, spet lahko rečem: Moja Cerkev!

Želim ti vse dobro! :-)

P.S.: Zadnjič enkrat sem dva komentarja napisala Lojzetu, a vse izgine. Zahtevajo neko potrditev, pojma nimam kaj je to. A lahko poveš Lojzetu, da bi mi bilo ljubo, če bi olajšal pot do kometiranja pri njem.

Lojze Potočnik pravi ...

Že vsaj dva tedna nastavljam za komentarje, pa se vse podre pri nastavitvah. Imam mogoče virus v računalniku! Če veš Aljoša te prosim, kaj naj vtipkam pri nastavitvah? Že vnaprej hvala. Lp

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

To iskanje Boga je tako ali tako življenjska pot. Treba je biti odprt za znamenja, presenečenja... Veliko tudi zahteva od nas. Kot pa sem lani zapisal - so bili tisti modreci vrhunski astronomi in astrologi, najbrž še kaki matematiki ipd. Dokazano je, da se je v tistem času nad Palestino prikazal meteorit, tako da gre še za eno resnično zadevo v evangeliju.

Aljoša pravi ...

@ Ana: Hvala. :) Ja, Cerkev ni ravno lahko sprejeti, vendar brez nje tudi ne gre. Vedno moramo imeti pred očmi dejstvo, da Cerkev je samo sredstvo, pot, način in ne cilj. Cilj je Kristus, ki je pravi Bog in pravi človek. Če gremo po tej "logiki", so tudi njene napake manj boleče. Vsaj včasih. Cerkev smo vsi njeni pripadniki, zato je tudi od nas odvisno, kakšna bo njena podoba v družbi. Se motim?

@ Lojze: Komentarje urediš na t.i. delovni tabli bloga, kjer klikneš na zavihek "nastavitve" in izbereš podmeni "komentarji". Preglej vse možnosti (in opise, ki so zraven!!) ter odkljukaj tisto, kar omogoča komentarje brez moderiranja - sej nihče ne bo ogrožal nacionalne varnosti :)

@ Andrej: Dokaz okrepi in nam pomaga naši zavesti, da utrdimo pripoved, toda tudi brez njega gre kar dobro skozi. Presenečenje pomeni nepričakovano ... morda pa je tudi naš čas primeren za tri modre ...

Lojze Potočnik pravi ...

Hvala za nasvet Aljoša. Lep dan ti želim.

ana od srca pravi ...

Ja, vera kljub ljudem, ki me motijo, in ne zaradi ljudi ... A - hvala Bogu - srečam Boga tudi v ljudeh! Včasih sem prav res dotaknjena od Boga v ljudeh.

Vse dobro! :-)

Lojze, sicer ne vem natančno, toda kaj (kakšen moj komentar) se tudi prime tvojega bloga, sem videla zdaj. :-)) Torej je uspelo.

Aljoša pravi ...

@ Ana: ljudje smo grešni ... vsi. Preobčutljivost - tudi v religioznem smislu - lahko nas privede do zapiranja. Saj veš, tisti je rekel: "ne sodite, da ne boste sojeni". :)

Itak pa smo po Adamu in Evi vsi na istem! :) :)

ana od srca pravi ...

Adam in Eva ... zame je zgodba večen izziv! Zelo veliko mi pove. Ogromno razmišljanj je sprožila.

A tisti izvirni greh mi je nekaj čudnega ... Bi razumela, ja, če bi po krstu ne bilo več grešnjih nagnjenj ... Pa vse ostane, tale nagnjenja ...

Vse dobro! :-)