nedelja, 16. januar 2011

Življenje kot praznik ali akcija

Danes razmišljam o jaslicah. Ne, nič ni narobe, ampak danes sem jih pospravil in sem se z mislimi ustavil pri temu tihemu pričevalcu najlepšega časa v letu.

Jaslice pogosto postavljajo aktivni katoličani, t.i. oddaljeni ali anonimni verniki, tudi neverujoči ... in ta mahast okrasek – skupaj z božičnim dreveščkom – tvori zaokroženo praznično celoto. Prazniki so mimo, komunalci po mestih pospravljajo še zadnje lučke, bolj ali manj polne denarnice pa nas vračajo v »real life«. In tudi mi se vračamo v realno življenje obveznosti in odgovornosti. Kljub temu, da praznične simbole pospravimo, nekje to praznovanje ostane, skoraj bi lahko rekel, da ne mine nikoli: v trgovinah.

Nakupovalni centri so fenomen potrošnje in porabe, ki nas silijo, da nenehno nekaj kupujemo. Četudi smo dovolj »prisebni«, da ne vzamemo denarnice iz žepa in ne zapravljamo denarja, pustimo v trgovinah veliko časa. Ob koncu norih božičnih nakupov so se že začele razprodaje, kmalu bo Valentinovo in seveda osmi marec; potem pridejo na vrsto velika noč, prvomajski pikniki in je že čas zapovedanih poletnih počitnic. Ali se vam ne zdi, da zapadamo iz ene nakupovalne sezone v drugo? Ne pridemo k sapi, ko nas že na vsakem vogalu akcije in popusti nenehno vabijo, da trošimo, porabimo, imamo ...

In kaj imamo? Nič. Na koncu ugotovimo, da kupujemo tisto kar nam vsilijo oglasi in nam zmanjka denarja za tisto, kar resnično potrebujemo. Naj se popravim ... bolj kot denarja nam zmanjka energije in časa za tisto, kar res potrebujemo. To pa so odnosi, kultura, umetnost, mir, počitek in tišina.

Prazniki nas pripeljejo v neko časovno okolje, ko presekamo z vsakdanom in nas pripeljejo k drugačnim vsebinam. Nekaj sprememb lahko naštejem tako: družimo se z ljudmi, ki ne tvorijo našega delavnega okolja, počnemo stvari, ki so nam bolj ali manj všeč, nismo vezani na urnike in obveznosti ter pojavi se pesem, ki zbuja vedno nova čustva in spomine.

Psihološka moč praznovanja je izredno pomembna, saj nas običaji »spravijo« okrog mize in zberejo kot eno skupnost. Začutimo, da smo povezani z drugimi in člani neke ožje skupnosti, začutimo tudi, da nas nekdo pričakuje in tako se minljivost časa poveže z nečim presežnim. V krščanstvu najdemo vsebinsko razlago »presežnega« v odnosu človeka z Bogom oz. povežemo svoje življenje in delo, ki sta sicer podvržena minljivosti, z neskončnostjo. To nas pomiri (no, naj bi), da z nami ni vsega konec in nekaj je še »potem«.

Če iz praznika izključimo tradicijo in stare družinske običaje, ostanemo s formo, zunanjostjo, ki je sicer lahko imenitna, vendar je brez prave vsebine. Taki prazniki (pre)hitro minejo in na koncu smo še bolj utrujeni, naveličani in slabe volje kakor prej. Nakupovalni centri so pomembna referenca, da lahko obložimo praznične mize, vendar v nas ne »uresničijo« praznika.

Naše življenje se lahko giblje med popusti, akcijami in točkami zvestobe, ki jih ni nikoli dovolj, ali med priložnostmi za medsebojno druženje in prijateljskimi vezmi, ki ostanejo. 

11 komentarjev:

ana kos pravi ...

Mislim, da praznike lahko tudi na novo ovrednotimo, vnesemo nove vsebine ...
Zame osebno prazniki niso bili nič kaj posebno lepega. Pomenili so 2-urno pešačenje do cerkve in eno uro stanja pri maši in potem spet 2 uri pešačenja do doma. Za otroka to ni bilo najbolj luštno.
Saj sme vedela, za kaj gre. A vendar ni bilo dovolj, da bi bilo lepo.

V svoji družini skušam vnesti več prazničnega ... tistega, da je praznik ne le dolžnost, temveč dosti več. Oz. da ni breme.

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Bi pohvalil to razmišljanje. Tu ne gre za to, ali se strinjam z vsem, ali ne, temveč za tisto, kar v meni odpre. Hote ali nehote, je sestavek pri meni vzbudil osebno refleksijo o tem, kaj sam delam tako, kot je zapisano ali drugače. V družinah je res premalo poudarjeno družinsko praznovanje in pogovor o pomembnih vprašanjih. Pogovor nasploh manjka, ker manjka odnos. Veliko je poudarka na čutih in čustvih, odnos pa je veliko več.

kosoblejka pravi ...

In stuposta sm bla, da se bo do zdej oglasu že kšn teolog in ti bo oporekal "najlepši čas v letu" iz prvega odstavka... ma očitnu sm se zmotla. ;)

drgač pa ja... lepo razmišljanje...:)

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

@ kosoblejka: de gustibus... kar je všeč nekomu, ni nujno komu drugemu, ne. Sicer pa je Aljoša teolog.

Aljoša pravi ...

@ Ana: uf, ma kaj se ni dalo iti z avtom do cerkve? V tem pešačenju recimo, da lahko vidiš nekaj romantike, ampak ti je ne zavidam. Vsaka družina ima svoje praznike in svoje radosti, seveda si ne bi nikoli upal odločat kdo je bolj "pravoveren" in kdo ne.

@ Andrej in @ Kosoblejka: ha ha ha ha ma sta me tako nasmejala, da nisem mogel verjet :D Ja, sem tudi teolog :) in ja, celo nihče ni oporekal "najlepšemu času v letu", vendar ... vse je še odprto :D

kosoblejka pravi ...

@Andrej in @Aljoša: jah, če se en teolog zmoti, bi pričakovala, de ga drugi popravi...morde se bo pa oglasu tretji? Kje je tretji teolog?! :P

sej drgač se strinjam z definicijo... zelo se strinjam!

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Ma zakej bi ga popravlu, če je njemu to najlepši čas v letu? Zase itak ne vem, kej bi reku za najljubši čas - vsak ma nek svoj čar, je pa res, da niso zastonj tisti večji prazniki, da še bolj poudarijo lepoto nekega časa. Če povem po pravici, je meni zelo všeč tudi postni čas.

ana kos pravi ...

Z avtom lahko gre tisti, ki ga ima!

Ostali pa pešačijo, a ne? Nekateri so imeli kolesa, jaz sem ga imela šele, ko sem si ga sama kupila, ko sem hodila že v službo! :-)

Najljubši praznik? Pravazprav bi raje rekla, kateri del cerkvenega leta mi gre globoko do srca. Kajti to ni praznik. Meni gre najbolj do živega post! Postni čas. Tudi advenntni.

Čas pričakovanja, čas, ko gremo v globino. Tudi postne pesmi so mi blizu.

Vse dobro!

Aljoša pravi ...

@ Ana: seveda "najlepši čas v letu" je bilo mišljeno čisto subjektivno, osebno. Prazniki in decembrski dnevi imajo nek svoj (pravljični) čar, ki mnoge raznežijo. Vsak pa ima svoje "naj" praznike. Zame je eden lepših obisk treh modrih. To me vedno znova prevzame in da mislit.

ana kos pravi ...

Trije kralji oz. modri z vzhoda ... O teh sem se tudi jaz letos razpisala, sem brala Nika Kureta - me zelo zanima zgodovinski razvoj ... življenje ...

Sicer so pa pri nas postali sveti trije kralji pravi družinski praznik! Modri z Vzhoda so prinesli Jezusu darila - in mi si damo kaj med seboj ... V primerjavi z Miklavžem je tukaj poudarek na tem, da sodelujemo vsi - in tako otroci rišejo risbice in podobno ...

Božič ... jaz božič in rojstvo Boga doživljam zelo materinsko ... Je lepo, sa je.

Vse dobro!

Anonimni pravi ...


Ali potrebujete posojilo?
Ste v finančni krizi?
Ali potrebujete kredit za začetek podjetja? Če je odgovor pritrdilen
Ponujamo vse vrste posojil za reševanje vaših finančnih težav ali ustanovitev podjetja,
ne glede na vaše finančno ozadje.
WhatsApp: wa.link/xlt31e
Elektronski naslov: Eledgefinance@gmail.com