nedelja, 14. februar 2010

Najhitrejša je tudi najslabša kava

Priprava in pitje kave sta obred. Obred ki se razlikuje od dežele do dežele, ki je povezan s praznoverjem, tradicijami, kulinaričnimi posebnostmi … toda po celem svetu ima skupnega to, da daje nek ritem dnevu posameznikom in družbi, ki ga verjetno le redka živila dajejo.

Spominjam se, ko sem kot otrok posedal bo mizi in so odrasli pili kavo. To je bila »njihova« pijača in čeprav je zelo mikavno dišala, je bila prepovedana. Toliko bolj zanimivo! Ko sem končno zrasel, sem lahko tudi sam kdaj pa kdaj z žličko srknil kavo iz mamine skodelice in … bila je odlična. Danes je pitje kave jutranja doza življenja, ki me spravi na normalne delovne obrate. Kdaj pa kdaj si tudi tekom dneva zbistrim um s kako kavo in tako čas mine hitreje.

Instant, filter, turška … najboljša je espresso z mlekom in malo sladkorja. O firmah in posameznih proizvajalcih bi lahko napisal dolgo ekspertizo, toda še vedno velja »de gustibus non est disputandum«. Najboljša kava privre iz nonine kafetiere, ki ji da posebno aromo in ohranja tisti vonj, ki ga mora imeti dobra kava.

Zakaj ta zgodovina kave, kavnih napitkov in osebni spomini? Priznati vam moram, da sem se v petek pregrešil zoper obreda pitja kave. Petki imajo svoj čar zaspanosti. Po kosilu sem hitel v pisarno in vreme je bilo sivkasto dolgočasno. Na Trubarjevi v Ljubljani sem se skoraj zaletel v tablo »coffe to go«. Vstopil sem in … vzel sem »coffe to go«.

Eleganten lonček … lesena palčka za jo pomešat (zelo ekološko) … kar dober okus … 1 € … 3 minute za jo popit … Drama! Začela se je prava drama in slab občutek vesti, ki mi je govorila, da sem se prodal ameriškemu načinu življenja. Počutil sem se kot kriminalec, veleizdajalec in zločinec, ki skruni kulturo Evrope, lastnega naroda in prednikov.

Morda se vam zdi vse to pretirano, toda več kot očitno je, da prehajamo v tak ritem življenja, ko ni več časa niti za kavo, ki je espresso … express. Najhitrejša možna. Kavo sem popil po poti – v treh minutah. Začel sem se zavedati, da tisti 1 €, tri minute, ekološka žlička … nimajo vrednosti, nimajo vsebine in nimajo pomena. Zakaj? Ker ni bilo obreda.

Zato sem odprl ta razmislek, ki se vam bo morda zdel pretiran in čuden, napihnjen ali nesmiseln. Dejstvo je, da ritem ki ga narekuje delovni dan gotovo ne predvideva časa za kave in kafetke, ampak če bomo hiteli in divjali, bomo spregledali lepoto narave in sveta, ki nas obdajata. Mnoge ustaljene navade, ki so postali mali obredi našega življenja, so spodrinjene s strani ameriških iznajdb in trendov. Čas postaja prodajno blago, ki ga ne merimo več z uro ampak z valutami in borznimi gibanji. Očitno niti najhitrejši možen način kuhanja kave ... ni več dovolj hiter.

12 komentarjev:

Andrej Vončina (voncio83@gmail.com) pravi ...

Brez obredov ni neč, morjo bit... Kava je nek obred, ki ti popestri dan. Ni lepšega kot jo spit v prijateljski ali družinski družbi. V LJ je pa dobra kava kar na redkih mestih - ne gre le za zmletje in zagon avtomata, ampak je važno vse mogoče. Če pa se v kavarnah ne dovolj potrudijo za najpomembnejši produkt, ki ga imajo, potem ne vem... Vsaj malo časa pa si je za kavo treba vzeti in jo spiti tam, kjer je najboljša - marsikdaj je bolj važna druščina kot napitek sam... Pokojno nono Heleno, ki je šla k Bogu pred kratkim pa imam v najlepšem spominu prav po kavah pri njej doma :)

Aleš Pečavar pravi ...

Razočaran sem nad tabo Aljoša. Ko grem v center grem zmeraj na kavo. Tudi, če se mi še tako mudi, grem na kavo. Tudi, če sem sam pri tistem kofetu.

Če se človek ustavi, za tistih dvajset minut, se ne bo svet ustavil. Šef te ne bo nič bolj pogrešal, še več, raje te bo gledal, ker boš ti bolj zadovoljen, sproščen itd. Danes vsi čedalje bolj hitijo in tista fraza "Vzeti si čas zase", postaja čedalje bolj oguljena in zaprašena. Vzeti si čas zase, pomeni tudi vzeti si čas za kavico. Tukaj ne gre samo za neko obrednost, tukaj gre za nekaj več... Kdo pa pravi, da se ob kavici ne da moliti?

Tistih dvajset minut ne pomeni lenarjenja ali izmikavanja delu. Pomeni, ne vem kako naj se izrazim: "Dolce vita".

Aljoša pravi ...

@ Andrej: Ljubljana je kar se kave tiče precej neposrečena ... vsekakor pa kava je kava in ko rabiš "dozo", je vse ok.

Ma kaj imajo primorske none posebne danosti za kafete? :) :)

@ Aleš: Mislim, da če bi me šef zalotil med službo na kavici ... joj, raje na pomislim :) :) Ja, dvajset minut je pač preveč, da bi nekje mirno kofetkal in taka kava mi niti ne bi teknila.

V svojem zapisu sem hotel povedat/napisat, da izgubljamo tiste drobne in žlahtne obrede, ki nam polepšajo sivino dneva. In to sem se zavedal ob "coffe to go".

Razočaran ... prosim odpuščanja! :)

Pečo pravi ...

Aljoša, pa petnajst minut. Sploh pa se ni treba vsesti na pločnik pred službo. Je v okolici cel kup prijetnih lokalčkov, kamor tvoj šef prav gotovo ne gre, ki te v prijetnem ambientu skrije pred radovednimi pogledi. Če drugega ne je pred RTV poseben lokal, kamor šefi nimajo vstopa. Če pa bi bil slučajno še vedno nervozen zaradi "umanjkanja", pomisli na vse tiste ljudi, ki imajo duhovne vaje med delovnim časom in delajo gužvo na velecenjenih in pomembnih uradih, da moramo navadni smrtniki v čakalnici prenašati tisto sladko-kislo ozračje, da ne veš, ali si v čakalnici velecenjenega in pomemnega urada, ali pa pred ginekološko ordinacijo.

Aljoša pravi ...

@ Pečo: sladko-islo ozračje je za večjo romantiko, zato se nikar ne pritožuj! :)

Ma ne gre za kontrolo in nadzor, ampak za vest. Ne bi imel mirne vesti ... tako kot je nisem imel, potem ko sem popil tisti nesrečni coffe to go. Pitje kave opravljam tako, da je legalno, prijetno, umirjeno in brez slabe vesti: pred ali po službi. Nič lažjega.

B pravi ...

A to je to, zakaj nočeš nikoli po kosilu z mano na kavo? Bojiš se šefa ... no bolje bi bilo, da bi se bal mene :):)

Aljoša pravi ...
Avtor je odstranil ta komentar.
Pečo pravi ...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Vsi hodijo MED SLUŽBENIM ČASOM NA KAFO - ZA TO PA IMAMO SLUŽBO IN ODMORE IN PODOBNO. Kaj pa tisti, ki gre vsakih 10 minut na WC, ali pa tisti, ki hodijo praznit svoje dušice, pa tisti ... uh, sploh ne bom zapisal.

Če ne greš med službenim časom na kavico, sploh ne hodiš v službo. Tako. To paše zraven. Človek ne more 8 ur ali več, dan za dnem sedeti za računalnikom. To ni naravno.

Evola strategija. Ko greš, kamor koli pač že greš, enkrat na dan ven, hodi tik ob steni. Ljudje ne morejo videti, kaj hodi pod okenskimi policami, razen, če imajo "firbec okno", vendar je ta prvo šele tam nekje pri Magistratu, tam pa ni nobenih radovednih oči, ki budno pazijo, kaj se plazi po Ciril - Metodovem trgu. In ko tako hodiš, hitro švigneš v kavič na kavo. Če te pa slučajno kdo zaloti, ko poskušaš diskretno zapustiti "kraj zločina", pač rečeš, da ti je bilo slabe. Kakor v skladbi Iztoka Mlakarja: "Fantje, al vam je slabe?"

Služba-privat: ali lahko iskreno rečeš, da nikoli, prav nikoli ne prineseš službe domov. Torej, če je današnji človek tudi doma, žal velikokrat obremenjen s službo, potem ni nič narobe, če kanček svojega doma prineseš v službo. In to udejanjiš, na 15 minutnem oddihu zraven kafe.

Seveda je lažje tistim službam, ki imajo bufet na dvorišču.

Aljoša pravi ...

@ B: Sicer pa bi imel grozno slabo vest, če bi med službo hodil na kavo. Služba je služba, privat pa privat. Enostavno. Zato je prav, da tako tudi ostane. In ne bi imel mirne vesti, če bi šel med službo na kavo.

Imam pa precej dela in vmesne prekinitve me motijo. To ni Delamaris, kjer mehansko zlagajo škatle v škatle cel dan - brez mislit. :)

@ Pečo: te teorije ne podpišem, ker ne nosim službe domov. Ločitev je dobra, saj tako vem kaj kam spada. In bi rad, da tako ostane.

Hoja ob zidu ... ne bi rad pristal med norce :) :) predčasno! :)

Pečo pravi ...

Če greš med službenim časom na kofe, to ni prekinitev. Saj jaz tudi marsikaj delam in grem vmes na cigaret, to še ni prekinitev dela, večkrat se mi zgodi, da se mi ravno med tako pavzo misli razcvetijo, da moj dlančnik se zmore sprejeti toliko infomraciji na enkrat. Tistih petnajst minut je enkratna priložnost med delovnim časom, da analiziraš, predebatiraš in pre-sortiraš razne misli in podatke. Izdelaš nove koncepte in podobno. Je pomemben del koncentracije, ko se spraviš vkup in lahko delaš z novo svežino.

Probaj enkat, saj to ni greh zoper nobeno Božjo zapoved, morda le zoper kolektivno pogodbo o delu, pa še to pomaga, če na glas zavpiješ - mea culpa.

Ko nosiš domov "domačo nalogo", ne mislim s tem kupov paprija v aktovki priklenjeni na tvoj prstan. Temveč so razna čustva in občutja, ki jih potem običajno zlivamo na svoje domače. Doma se jezimo na svojega šefa in na sodelavce in podobno. Saj se ne moreš jeziti na šefa, ko šef stoji zraven tebe ... kaj si bo pa revež mislil.

Aja, norci se ne sprehajajo ob zidu. Gredo naravnost po sredi ceste in Bog ne daj, da bi se kdaj umaknili, četudi mahaš z vijolično štolo skozi okno in kličeš vse svetnika na pomoč. Ob zidku se običajno sprehajajo paranojične tetke v visokih petkah, ki se bojijo, da jim bo sneg zgrmel na glavo, ali pa, da si bodo uničile trajno, ob par kapljicah dežja. Ali pa tudi kofeta potrebni uslužbenci, ki se bojijo, da jih bodo vedno budne oči šefa zalotile pri "nečednem" dejanju.

B pravi ...

Tokrat se pa jaz strinjam s Pečotom :)

Aljoša pravi ...

... ergo, izgubil sem! :) :)